Monday 11 April 2016

ROTI JALA RACUN

Ipoh: Keputusan analisa Makmal Kesihatan Awam Ipoh mendapati ada bakteria Salmonella, Bacillus Cereus dan E-coli pada roti jala yang menyebabkan 63 pelajar mengalami keracunan makanan di Sekolah Menengah Sains (SMS) Tapah pada 3 April lalu.

Semua mangsa mengalami keracunan makanan selepas dipercayai makan roti jala bersama kari ayam sebagai hidangan lewat malam di dewan makan asrama sekolah itu.
Pengarah Kesihatan negeri Datuk Dr Juita Ghazalie berkata, sebaik memperoleh keputusan analisa itu, pasukan Pejabat Kesihatan Daerah Batang Padang melakukan pemeriksaan di rumah pembekal roti jala berkenaan di Rancangan Perumahan Awam (RPA) Bidor, kelmarin.
Katanya, pasukan itu menyaksikan cara pembuatan makanan berkenaan dan mengesyaki bakteria itu datang daripada kulit telur ayam yang tidak dibasuh.
"Apabila tukang masak memecahkan telur menggunakan tangan, kemungkinan kekotoran yang melekat pada kulit telur termasuk najis ayam mengenai tangan dan kemudian terkena roti jala.
“Pemeriksaan di premis itu juga mendapati bekas meletakkan telur atau `sarang telur' kotor dan digunakan secara kitar semula iaitu telur ayam baru diletak dalam bekas berkenaan yang tidak pernah ditukar," katanya pada sidang media selepas menghadiri mesyuarat Pelan Tindakan Kesihatan Alam Sekitar (SEHAP) di sini, hari ini.

KERACUNAN DIMANA-MANA SAHAJA ...
PASTIKAN KELUARGA ANDA SELALU DI LINDUNGAN KERACUNAN !!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment